Den Dovne Oreo og andre Snacks

Når snack-trangen melder sig, må man lige kigge lidt indad…

– har jeg fået noget ordentlig at spise i dag?
– var det fed nok?
– blev jeg mæt?

Trods jeg har spist LCHF i snart et år, kan jeg stadig tage mig selv i at blive lidt fedtforskrækket (det er altså al min barnelærdom, der skal omstruktureres! og det sker jo ikke over-night).. Aktuelt har jeg bare ikke særlig meget overskud – influenza-sæsonen har vist fundet vej til udkantsdanmark – puha… Så derfor er det ikke blevet til så meget på det sidste.. Men nu har jeg fundet en lille smule krudt – så det får I her. Mine overvejelser for og imod “snacks om eftermiddagen”… Kan du bruge mine erfaringer til noget, så vil det jo bare være alletiders…

Når jeg får lyst til at snacke og begynder at afsøge skabe og skuffer for hvad som helst, så handler det faktisk ofte om, at jeg har klokket i det allerede fra morgenstunden. Hvis jeg ikke rigtig har været sulten til morgen og tænker, at jeg nøjes bare lige med et enkelt spejlæg og så en kop kaffe… og endnu en kop kaffe og så en mere… Så kan jeg sagtens få en følelse af at være godt mæt – men det varer bare ikke ved særligt længe. Så spiser jeg gerne frokost aaaallltt for tidligt og så kommer krisen snigende hen ad eftermiddagen.

Lavt blodsukker = detektivarbejde i skuffer og skabe for at finde sødt/salt/knas

Kender du det?? Hvis ikke, så tror jeg enten du er fuld af lyv (høhø) eller også er du en slags supermenneske… Jeg kender det og jeg er endnu ikke blevet til et supermenneske, så jeg klokker stadig i det – og så tager de gamle vaner gerne lidt over og så bliver jeg bare ikke rigtig mæt – til gengæld, bliver jeg helt vildt urimelig og hysterisk – ikke særlig win-win, vel?…

Derfor vil du her få 5 ideer til en lille snack, som kan redde dagen (og familien fra bidemærker – høhø). Det er faktisk ren og skær overlevelse! Bum, Faktum!

Så for alle os, som engang imellem ikke er supermennesker og har brug for noget om eftermiddagen, så vi ikke unødig hiver armene af børn og mand, kommer her:

5 overlevelsesstrategier:

  1. Den nemmeste og hurtigste af alle – jeg har hørt den omtalt som: Den Dovne Oreo – LCHF-style! 20160211_220408Så simpelt som noget kan være, så er det ganske enkelt 2 stykker mørk chokolade (mindst 70 %) og en SKIVE smør imellem. Lad være med at tænke “chokolade med smør” (#yak) – tænk franskbrød med tandsmør og pålægschokolade (bare uden “det grusomme” franskbrød, hihi). Det var enormt grænseoverskridende første gang jeg havde besluttet at smage på det, men der var faktisk forbløffende lækkert.
    Hvis du erstatter smør med Peanutbutter, får du i stedet Den Dovne Snickers – for mange er det knapt så grænseoverskridende, som chokolade med smør.
  2. Hvis du alligevel har lavet chia-grød til et par dage, så snup et par skefulde – evt med lidt jordbær-sylt ovenpå20160224_193228
  3. Skulle du have lavet Bounty-kugler og have dem på lager, så snup sådan 2-3 stk (altså afhængig af størrelsen – de skal selvfølgelig ikke være knytnæve store, hvis man gerne vil have 3 – hihihi).
    BTW – hvis du alligevel ikke har tænkt dig at dele med ungerne, så kan man altså godt snige lidt god rom med her også, høhø.
    20160214_225430
  4. Eller en trøffel-kugle med rom received_601750346673369
  5. Du kan også snuppe et stykke knasende, sprødt knækbrød med chiafrø – der skal bare godt med smør på og så lige det, som du har allermest lyst til – jeg kan godt li pålægschokolade (70 % fra Tom’s) eller et stykke ostdsc_0424

Når så du har fået de her bud på eftermiddagsoverlevelse vil jeg lige tilføje – jeg bruger kun de her “nød-løsninger”, når det er nødvendigt – og jeg går ikke all-in og tømmer ALT (lige som i gamle dage). Men puha, hvor det kræver mådehold af og til… Det duer ikke rigtig at fylde skuffen med chokolade kl 16. og så tro, at man kan sætte sig til borden kl 1830 og spise sig mæt i rigtig mad – for det kan man ikke – og så er fanden løs i laksegade igen kl 2100.

Been there, done that – got the t-shirt!!

Så igen – alt med måde – mærk godt efter og lyt til din krop.
Der er ikke nogen, der er tjent med at sulte – det er der ingen mening i. Men der er sørme heller ikke nogen, der kan holde en stabil vægt, hvis ikke de forsøger at bruge fornuften til at vælge, hvad de stopper i skuffen 😉

Snup en snack, hvis du har brug for det – ellers så spis dig mæt til måltiderne.

Be the first to comment

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)