Flamberet rosenkål med løg og brune champignon

Tilbehøret til vores andebryst blev – som mange nok har spottet på billederne – rosenkål. Det er simpelthen lækkert til al slags kød, rødt kød, kylling, frikadeller – ALT, sir’ jeg dig. Jeg har i denne opskrift brugt en smule appelsinsaft, fordi det jo skulle serveres til and – og appelsin og and er bare smaddergode smagsvenner 😉

Mange har, præcis som jeg selv, fået serveret sønderkogt rosenkål som barn – ikke nogen særlig rar oplevelse, og derfor er der desværre også mange, som har en del antipati for rosenkål. Men hvor er det synd for det lille, fine kål, at det skal stå mål for så mange grimme tillægsord og forbandelser, når det nu er så smaddersundt…. Skal vi se lidt på næringssammensætningen i rosenkål? Jææs, det tror jeg nok..

Rosenkål pr. 100 g
Kcal 57 g
Tilgængelig kulhydrat 6,3
Kostfibre 4,1
C-vitamin 140 mg

Og hvorfor nævner jeg nu C-vitamin… Jo, det er såmen fordi vi er midt i en influenza-sæson – og C-vitamin har en positiv indvirkning på vores immunforsvar, så ved at få en masse C-vitamin i kosten, øges vores modstandsdygtighed mod bakterier og vira.

Ja, jeg synes altså at det er smart… Og også lidt spændende, hvordan vi kan være med til at forme vores helbred ud fra hvad vi vælger at putte i munden.

Nå, men tilbage til vores tilbehør – jeg lavede en portion, der passer til 2-4 personer, afhængig af, hvad der ellers serveres. Vi fik også jordskokker, så af denne portion var der til 4 personer.

Flamberet rosenkål med løg og brune champignon

2-4 pers.

Ingredienser

  • 400 g rå rosenkål
  • 250 g brune champignon
  • 2 løg
  • ½ dl mørk rom
  • Salt/peber
  • Smør til stegning
  • Evt. saft fra ½ appelsin (ikke lowcarb, så kan udelades – men det passer så godt til rap-and)

Sådan

  • Klargør rosenkål ved at fjerne de yderste, mørke blade – hvis de ikke fjernes vil de blive bitre og smage forfærdeligt, og så er rosenkål ikk særlig lækkert. Del de små, søde kål i kvarter, så der er en lille smule “stok” i hver kvart-deling – det hjælper med at hold sammen på det lille kål, når det skal steges
  • Børst/skyl champignon og del også dem i kvarte
  • Skær top og bund af løget – del i halve og fjern skrællen – skær fra top mod bund og lav lange strimler ca 3-4 mm brede
  • Varm en stegepande op og smelt smørret – kom champignon på og rist dem af ved god varme (7/9 varmetrin herhjemme)
  • Tilsæt løg og lad dem klare godt
  • Tilsæt så rosenkål og rist dem sammen med resten (det tager max 5-6 min at riste rosenkålen – de skal ikke have for lang tid, så bliver de bitre)
  • Kort før servering (og gerne mens gæster kigger på – #sejtkøkkentrick) hældes appelsinsaft på, hvis dette ønskes – lad det koge/stege ind i rette og tilsæt så dem mørke rom og sæt *ild* til hele moletjavsen
    *VIGTIGT!!!!!! Tag panden væk fra emhætten, når du antænder, da fedt i emhætten kan antændes og så går der ild i skidtet – og det er altså noget hø, skal jeg sige dig!
  • Server umiddelbart efter – Bon appetit 😉

    Klar til rom og ild

Altså – det sidste skridt med rommen – det er ret blæret og giver en fuldstændig fantastisk karamelliseret overflade på grøntsagerne, men det er ikke et absolut MUST, så det kan udelades. Fx hvis man serverer det for børn eller måske bare på en helt almindelig hverdag – selvom jeg er ret sikker på, at det også smager godt om onsdagen – høhø…

 

Så er der serveret

Velbekomme 🙂

 

Be the first to comment

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)