Granola

Hjemmelavet korn- og sukkerfri Granola…

For at være helt på den sikre side, er vi vist lige nødt til at kridte banen op, så vi er helt enige om, hvad Granola er for en størrelse… For der er mange, som mener, at det egentlig bare er müsli med fine fornemmelser – og måske er det heller ikke langt fra. Begge indeholder fx ofte gryn, kerner, nødder, bær og frugter. Den store forskel består så i, at müsli er “rå” ingredienser – altså rå gryn, rå nødder – ja, og så tørrede frugter/bær… En granola er ristet i fedtstof eller sukker. Min granola indeholder selvfølgelig hverken sukker eller gryn – men den er knaaaaasende sprød og smager sk*** godt – altså, hvis jeg selv skal sige det… Og det skal jeg, for jeg har ikke delt med resten af pakket herhjemme endnu, høhø… De plejer nu ikke at klage, de andre gange jeg har lavet granola, så hvorfor skulle de mon pludselig begynde på det… Måske fordi jeg har ændret lidt i opskriften?!

Aaaarrgghh ændringer – det kan vi jo ikke li… Men når jeg nu fortæller, at jeg rent faktisk bare har puttet lidt kakao-pulver i, så bliver jeg heeellt sikker tilgivet – instant!

Tør du forsøge dig med opskriften, så får du den her… Og bagefter er det tips til anvendelse..

Korn- og sukkerfri Granola

Ingredienser

200 g FibersirupClear (eller gold, hvis det er den du har på lager)
1-2 tsk vaniljepulver
½ tsk salt
2-3 spsk bagekakao (altså den uden sukker!)dsc_0454

6 dl nødder (i dag brugte jeg 2½ dl valnødder, 2 dl hasselnødder og 1½ dl mandler)
6 dl frø og kerner (2½ dl græskarkerner, 2½ dl solsikkekerner og 1 dl sesamfrø
200 g kokosmel (bare den helt almindelige, som også bruges til drømmekage – ikk noget fancy-mel)

Sådan

  • Afmål nødder og hak dem groft – hæld i et skål
  • Afmål frø og kerner og hæld ned til nødderne
  • Tilsæt kokosmel (BUM, så var der korn- og sukkerfri müsli – fortsæt til næste trin, hvis du ønsker granola – høhø)
  • Varm fibersirup forsigtigt op i en tykbundet gryde sammen med vanilje, salt og kakao (mit induktions-blus stod på 5 ud af 9 varmetrin)
  • Rør og hold øje med at det ikke bobler og banker – når massen er helt glat og ensartet, skrues helt ned for blusset (mit blus kom ned på 2) Den kommer til at ligne en kaffesirup – don’t worry!
  • Hæld nødde-blandingen ned i siruppen og vend rundt, så det bliver fordelt
  • Tænd ovnen på 120 °C varmluft
  • Beklæd 2-3 bageplader (afhængig af størrelsen) med bagepapir og fordel granolaen derpådsc_0456
  • Bred ud med 2 gafler – det er noget klistret stads endnu
  • Sæt alle plader i ovnen samtidig – sæt timeren på 10-15 min – vend rund i granolaen og byt pladernes placering i ovnen (better safe, than sorry – ingredienserne er jo ikke gratis, så det vil være ærgerligt, hvis 1 plade branker og en anden er noget slatten-kedelig skidt)
  • Gentag ovenstående 2-3 gange – det tager ca. 30-40 min at riste granolaen
  • Tag ud af ovnen og lad granolaen afkøle – sørg for at vende lidt i det fra tid til anden under afkøling (altså for at sikre, at du ikke ender med en nødde-bar…. i bagepladestørrelse!)
  • Når granolaen er helt afkølet, skal den i tætsluttende glas

Jeg vil altså lige tilføje en kort bemærkning, for jeg synes ikke, at den smager igennem af kakao, som jeg forventede – så på en af de tre plader rev jeg 25 g 70 % chokolade på den fine side af råkostjernet og dryssede henover, mens granolaen stadig var lun – nurj, det smager af chokolade!!

Men hov hov, din lille tyksak – du sagde, at der ikke var sukker i… Opskriften indeholder jo fibersirup – sirup er jo sukker….
Ja… og nej.. Mest ja, men også nej.
For fibersiruppen er en IMO – en isomalto-oligosakkarid… ahvaffor en fisk… Det er et plantefiber – siruppen består altså af 70 % fibre og kun 5 % sukkerarter. Vi har tidligere talt om, at kroppen ikke kan nedbryde fibre, så dem kan kroppen ikke optage som kulhudrat – derfor kan fibre ikke bombardere blodsukkeret. Kun de 5 % sukkerarter, som der er deri, kan optages i blodbanen, men det er sørme heller ikke meget. Fibersirup har en sødningsgrad på 60 % – dvs at søder halvt så meget som sukker – så man skal ikke være bange for, at det bliver så hvinende sødt. Fibersirup har heller ikke den kunstige, kolde smag, som man kan opleve at sukrin og suvida har.

Der er så liiiige den lille detalje, at fibersirup koster ca. 4-5 x så meget som alm. sirup.

Trænger du til at få læst op på din viden om kulhydrater, kan du se mere på oplægget om Sukker-Detektiven fra d. 18/8-16.

TIPS og TRICKS
Brug den:

  • som en del af et lækkert morgenmåltid – som sprød topping på græsk yoghurt 10%, der er vendt sammen med en klat letpisket flødeskum
  • til en lynhurtig overlevelsesstrategi (læs snack/mellemmåltid) kl 1600 ovenpå ymer
  • i stedet for rasp og makroner i fx æblekage og triflier
  • som nøddebar – smelt lidt peanutbutter i et vandbad og hæld granola deri og bland sammen – tag af varmen og tilsæt mellemfine chokoladestykker – fordel i de små muffinforme eller støb i en firkantet form og skær dem ud med en varm kniv, når de er afkølet
  • ovenpå chiagrød (her er et bud, men der findes uendeligt mange variationer)
  • lav den med mere vanilje, undlad kakao og tilsæt gojibær

Har du flere gode ideer – så del dem bare i kommentaren 🙂

Velbekomme

1 Trackback / Pingback

  1. Egg-latte – Fruens Fede Liv

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)