Pizza – Fathead-bund

Det er bare rigtig sjældent at noget kommer til at lyde endnu mere lækkert, når det hedder noget med “FAT”… Men ikke desto mindre, så er denne pizzabund rigtig lækker… Og den kan faktisk godt blive rimelig sprød…

Jeg har tidligere lavet blomkålsbund – det smager også rigtig lækkert… Men den her er – for mig – den ultimative LCHF-pizzabund.

 

Opskriften får du liiiige her:

Fathead-pizzabund

Ingredienser

  • 200 g ost (jeg brugte halv emmenthaler dsc_0671dsc_0670
    og halv flødehavarti – for det havde jeg i køleskabet)
  • 2 spsk friskost
  • 1 dl pofiber
  • 1 æg
  • ½ tsk salt (afhængig af hvilken ost man bruger, for den kan godt være salt i sig selv)

Sådandsc_0674dsc_0672

  • Tænd ovnen på 200 °C varmluft
  • Riv osten på rivejern og smelt den med friskost i en gryde til massen er jævn
  • Tag gryden af blusset og tilsæt pofiber, æg og salt
  • Rør sammen til “dejen” har samlet sig
  • Del i to og udrul mellem to stykker bagepapir – husk at smøre dsc_0675dsc_0676
    det øverste med olivenolie, så slipper dejen lettere, når bunden
    er rullet ud
  • Bag i ovnen i ca. 8 min
  • Tag ud og læg det fyld på, som du ønsker
  • Bag herefter pizzaen færdig – så alt osten er smeltet og blevet gylden i kanten

dsc_0677

Min bund blev en liiiiille smule overbagt i den ene side – så jeg er stadig gal på min ovn – GRRR!

Forslag til topping

  1. Den hjemmelavede ketchup, en håndfuld revet ost, 1 pk skinkestrimler (af mystisk herkomst*), ½ ds cocktailpølser, nogle skiver spegepølse (jeg brugte sønderjysk, fordi jeg ikke havde pepperoni) og oregano

    dsc_0685dsc_0694

  2. Den hjemmelavede ketchup, en håndfuld revet ost, ½ pk skivet bacon, ½ ds cocktailpølser, en håndfuld majs,  et lille, bitte løg i strimler og oregano
    dsc_0683 dsc_0689

 

Skal du mon have pizza snart igen??

Mon ikke – i så fald…

Velbekomme

1 Trackback / Pingback

  1. Morgenmads-tartelet – Fruens Fede Liv

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)