Spaghetti-græskar (How-to)

Vi holder jo efterårsferie herude i udkantsdanmark.. Så nu skal der hygges. Og da vi alle er ubehjælpelige amatør-kokke, går vi selvfølgelig gerne i køkkenet.

Jeg har set en del efterhånden, som laver spaghetti-græskar eller spaghetti-squash (navnet afhænger vist af, hvem der skal skrive det?)… Jeg tror måske, at min mor engang for maaange år siden har købt et græskar, som skulle kunne laves til “spaghetti” – jeg er dog usikker på, hvilken slags det var
#nytænkningi80erne

Hvad siger wikipedia om Spaghettisquash?
“Spagettisquash er et græskar af Cucurbita pepo var. fastigata inden for græskar-familien, græskarene er ca. på størrelse med butternut squash og skalfarven varierer fra elfenbenshvid til gul og orange. Midten er fyldt med spiselige kerner”

Er det mon smart at spise græskar i stedet for pasta? Mit første svar er selvfølgelig “JA!”
Når jeg ser nærmere på næringsindholdet i denne her type græskar, så vil man se, at den er nærmest “gratis” at indtage.

Næringsfordeling pr. 100 g.
Kcal 31
Fedt 0,6 g
Kulhydrat 7 g
-heraf sukker 2,8 g
– heraf fibre 1,5 g
Protein 0,6

Det er tydeligt at se, at det praktisk talt ikke indeholder næring – derfor vil det være et temmelig skidt ide at regne med, at det kan dække hele måltidet. Selvom mange endnu tænker: “Super, det er god slankemad – den indeholder ingenting”, så har kroppen jo altså brug for næring – protein til fx celleopbygning, fedt til myelinskederne, der beskytter vores nerveceller og fibre, som sikrer, at vores tarme kan arbejde.dsc_0473
Men betyder det mon så, at man ikke skal spise spaghetti squash? Nej, det synes jeg bestemt ikke. Man skal bare være opmærksom på, hvad man vælger i resten af måltidet. Spar ikke på fedt – eller proteiner, når du vælger, hvad der skal akkompagnere det.

Derfor har jeg også valgt at tilberede på følgende måde – igen må jeg advare mod en stærkt afhængighedsskabende ret. Jeg beklager på forhånd 😛

Spaghetti-squash

Ingredienser

1 hel spaghetti squashdsc_0476
½-¾ dl olivenolie
2 fed hvidløg
Salt/Peber

Sådan

  • Tænd ovnen på 180 ° alm. over/undervarme
    dsc_0485
  • Del græskarret på midten og skrab kernerne ud (de kan selvfølgelig vaskes og ristes til en lille snack)
  • Pres hvidløg og bland i olivenolien sammen med salt og peber
  • Smør rigelig olie ind i græskarret
  • Bag i ovnen til den er godt mørt (det tog godt 40 min herhjemme)
  • Tag en gaffel og riv inden i græskarret, så det trevler
  • Dryp/smag til med resten af olien og lidt salt – sæt den evt på bordet, så man selv kan tilsætte
    dsc_0478

 

 

Så skal det bare serveres – MUMS!!!!dsc_0486
Det var simpelthen så lækkert og er du vimmer mand, hvor blev jeg egentlig overrasket over, hvor meget mad, der egentlig var i det. Vi havde rigelig til at få det igen næste dag, så der lavede jeg Parmesangratineret spaghetti squash og jeg må sige, at det ikke var mindre lækkert….

Giv det et skud – det er dælme godt!

Be the first to comment

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)