Spejlæg og lynstegt råkost

Når man skal tidligt op og i gang med hverdagen – hvad end det så byder på – så sætter jeg pris på en god portion morgenmad, som er særlig rig på fedt og protein. Så er det lige gyldigt om morgenen er med smækkende døre fra teenagere, 5 årige tøser, som er hysteriske over, at Elsa-trøjen ikke er ren eller om man bare er helt alene med sig selv – man skal jo have noget at spise uanset.

I mange år er vi blevet tudet ørerne fulde med, at vi skal spise mange gange om dagen for at holde blodsukkeret stabilt – det behøver jeg ikke, for jeg spiser ikke sukker eller kornprodukter. Derfor har min krop skiftet kulhydrat-maskineriet ud med et mere sej-trækkende fedt-maskineri. Sikker en gang sludder, hvad?!

Prøv måske at se sådan her på det. Når jeg skal træffe et valg, synes jeg ofte det virker mest logisk at gøre “det nemmeste” – hvorfor yde mere arbejde end højest nødvendigt. Det samme gør vores krop. Man har i mange år sagt, at kroppen skal have kulhydrater for det er dem, som cellerne skal forbrænde og have energi fra. Ja, kroppens celler vælger først og fremmest kulhydrat at forbrænde, det er korrekt. Men ved du hvorfor? Det er for det er de nemmeste at omsætte hurtigt. Cellerne kan sagtens forbrænde og udvinde energi af fedt. Men for at kroppen vælger at forbrænde fedt, er vi nødt til at skære kulhydratindtaget drastisk ned og primært vælge kulhydrat fra fibre og grøntsager – ellers tager kroppen jo energi derfra og ikke fra fedtet – og så er det at foderstanden bliver lidt for god og bukserne for stramme. Så det er altså enten eller. Så mad, der har et lavt indhold af kulhydrater og et højt indhold af fedt, får vores krop til at forbrænde fedt ude i cellerne. Hvis vi spiser mange kulhydrater og næsten ingen fedt, vil kroppen forbrænde kulhydrat i cellerne. Det kommer bare an på, hvilke valg man træffer.

Mit valg er truffet og det ligger sig meget tæt op af LCHF-principperne – maden er fed, men jeg sidder ikke med lommeregner og tabel for at tjekke at energifordelingen rammer på 80 i fedt favør.

Denne morgenmad er blandt favoritterne derhjemme, for så bliver jeg mæt og der går lang tid inden jeg bliver sulten igen. Jeg spiser altså 3 gange om dagen og evt et stykke mørk chokolade om aftenen – gerne med 85 % kakaotørstof.

Nå tilbage til morgenmaden, som kan sørge for, at jeg ikke går død midt på formiddagen og bliver “lækker-sukker-sulten”.

I går fik vi noget slaw med hvidkål, peberfrugt og gulerødder; der var en god rest tilbage, så det snuppede vi her til morgen. Mit bud på en virkelig hurtig, nem og mættende morgenmad, med rester fra aftensmaden, får du her:

Ingredienser

2 æg (eller 3)
2 (eller 3) skiver ost – bare noget, der kan smelte
En god håndfuld snittet råkost – overskud fra aftensmaden
2 spsk smør eller kokosolie
Salt/peber og måske hjemmelavet ketchup, tabasco eller lignende.

Sådan

Varm en stegepande op og smelt smørret smørret. Slå æggene ud, når den er god varm. Steg råkosten ved siden af. Steg til spejlæggene er som du foretrækker dem og læg osten på – mine spejlæg skal have flydende blomme, men hviden skal være helt fast. Rør af og til i råkosten – jeg vil helst have, at det stadig skal tygges og ikke er stegt fuldstændig til ukendelighed.

Så er det bare på tallerkenen og servér – Velbekomme…
Det er da nemt, ikke sandt?

Med sådan en portion her med 2 æg kan jeg holde mig mæt i ca. 5-6 timer.

Jeg er aldrig overmæt, når jeg rejser mig efter sådan et måltid – og jeg kunne helt sikker også sagtens klemme en pølse eller et par stykker bacon ind på tallerkenen også. Men når man har alle de gode proteiner fra æggehviden (og en del fra osten også), fedt fra både æggeblomme, ost og smørret som det hele blev stegt i – og så selvfølgelig det hurtigstegte råkost, så behøver jeg ikke mere..

 

Be the first to comment

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)