Uge 7 – Upcomming fødselsdag #cheatdays ?!?!

Der er sikkert flere af jer, som har fulgt lidt med i, hvordan det går hos Søren og Mette. Og jeg kan kun rose dem – de kører bare deru’a’ og både vægt og mål rasler ned.

Og så fik jeg en besked fra Mette her før weekenden..:

Hjælp mig 👏🏼👏🏼
Søren har fødselsdag på mandag og har glædet sig meget til alm fastelavns boller, rundstykker og pasta på søndag og bland selv slik 😷
Er der noget han skal tænke på når han gør det ? Er der bedst at spise noget LCHF også eller bare give helt slip den ene dag ? 😖
Ja, hva hulen svarer man lige til det? høhø… Det er jo altså bare hammer individuelt, hvad kroppen kan klare. Der er nogle ganske enkle ting, som jeg fremhævede i mit svar til Mette og Søren – jeg vil ikke bestemme, hvad de skal gøre. Men jeg deler gerne ud af både viden og erfaring på området – så her får I mit svar til Mette..:
Først og fremmest tillykke med din bedre halvdel 😉
Personligt ville jeg ikke afvige alt for meget. Som du sikkert har set på flere fb-sider, så får rigtig mange lchf’ere det temmelig skidt, når de tager sådan en off-dag. Man får pludselig et ordentligt blodsukker-storm, som kroppen ikke længere er gearet til at klare, fordi vores insulin-reserver er reduceret (og det er jo meget gavnligt)..
Han må være opmærksom på, at han risikerer at blive skidt tilpas med racer-r**, komme til at føle sig uoplagt og få hovedpine.
Måske ville det være en ide at vælge at måltiderne bliver lchf – og så lidt pasta dertil om aftenen..
Og skal I have en fastelavnsbolle, findes der flere rigtig gode bud på lchf-versioner… Jeg synes bedst om konsistensen på dem, hvor “brødet” er lavet ud fra oopsie-opskrift. Du kan også sagtens koge en vaniljecreme uden sukker, som tyknes/legeres med æggeblommer i stedet for maizena.
Eller er I bare rigtig vilde med fastelavnsboller – de rigtige fra bageren. Så køb en hver og NYD HVER ENESTE MUNDFULD.
Mest af alt, tror jeg det også kan handle om, at træffe et valg og tage ansvar for det. Lad være med at tænke, at man “synder” eller “falder i”. Nej, tænk, jeg har truffet et valg og tager ansvar for det. Og jeg tager ansvar for at genoptage min lchf-kost dagen efter igen.
Der kan dog gå op til en uge, før sukkertrang, oppustethed og maven er i orden igen…
Jeg sendte et spørgeskema til Mette og Søren for at se, hvad de har gjort sig af tanker om Sørens fødselsdag – svarene får I her:

Well – hvordan er status hos jer? Noget, som I synes kan være besværligt, en udfordring, et lille tip til andre eller en aha-oplevelse?

Jeg synes det har været lækkert at følge den her kost og den største udfordring er at man skal holde det 110 % for at få den skønne gevinst at lækkersulten, sukkermonstret og den evige trang til alt muligt skidt forsvinder.

Det bedste tip er at virkelig holde det uden kulhydrater så man kan opnå den store gevinst.

Og så har Søren jo snart fødselsdag – tillykke med ham.. Jeg kan huske, at I sagde i begyndelsen af året, at I ville holde jer 100 % til LCHF-kostråd helt indtil Sørens fødselsdag her i februar. Er det gået efter planen? De største opture og evt udfordringer indtil nu?

JA vi har begge to holdt os til LCHF siden 2/1 og det er så godt.

De største udfordringer har været når der har været festlige lejligheder som vi har deltaget i. Det bedste er at det er gået så godt med vægten

Jeg har lige i dag bagt almindelige fastelavnsboller uha det var en udfordring, men jeg klarede den.

Hvordan skal dagen fejres?

 Søren vil starte dagen med alm rundstykker og et stort glas mælk, senere vil han spise wienerbrød, fastelavnsboller og kagemand. Til aftensmad pasta og snack skal være bland selv slik. Jeg spår at han får sååå ondt i maven ja måske faktisk hele kroppen. Jeg selv vil ikke synde men holde mig til et stykke LCHF marzarinkage.

Hvilke tanker har I gjort jer omkring de valg I træffer i forbindelse med en stor fest – eller bare en fødselsdag som her?? Prøv at beskrive, hvorfor I har truffet de valg, som I har J

Indtil i morgen har vi valgt LCHF i alle måltider og til alle festlige lejligheder har vi fået det passet ind så vi ikke har ”syndet”

Jeg vælger ikke at spise noget andet mad i morgen fordi jeg er så bange for sukkermonstret skal vende tilbage og det ved jeg ikke om jeg jan klare endnu.

Søren har set frem til den dag i 7 uger og derfor vil han tage chancen, så må vi se hvordan hans krop reagerer på det.

Bemærkninger / noget, som jeg ikke har tænkt? Eller bare noget, I har lyst til at fortælle?

Jeg vil fortælle at det er en fantastisk livsstil og når jeg har kunnet gennemføre det så kan ALLE. Bare tro på det og be om hjælp hvis det er svært.

 

Og hvad så med vægten – hvad mon den siger?
Dato Mette Søren
1/1-17 123,4 kg 159,2 kg
14/1-17 118,4 kg 149,3 kg
21/1-17 116,7 kg 147,8 kg
28/1-17 115,6 kg 146,7 kg
4/2-17 114,9 kg 144,2 kg
11/2-17 114,3 kg 142 kg
18/2-17 113,4 kg 140,3 kg

Så vi må hellere sige tillykke til Mette – hun har nu rundet de første 10 kg. Søren der i mod, er godt på vej mod at have smidt 20 kg.

Men hvorfor er det nu lige, at man kan blive så træt og skidt tilpas af sukker/kulhydrat – førhen kunne jeg fx sagtens spise 200 g marabou, en pose haribo OG en fastalavsbolle, når jeg sad i sofaen alene om aftenen… Men nu bliver jeg virkelig utrolig dårlig.
Som vi så på i uge 4 – så handler det her rigtig meget om hormonet Insulin… Når man hver eneste dag spiser rigtig store mængder kulhydrater (særligt de let nedbrydelige fra korn og sukker), så har kroppen beredskabet i orden, så at sige. Kroppen sørger simpelthen for at have massive mængder insulin liggende latent hele tiden, for at kunne slå blodsukkeret ned igen, når vi har spist. Blodsukkeret stiger i takt med, at vi indtager og nedbryder kulhydrater – glukosen (som er det stof, som kulhydrater nedbrydes til), optages i blodbanen og får blodsukkeret til at stige.
Højt blodsukker er ikke gavnligt, derfor forsøger kroppen at finde anvendelse til blodsukkeret (eller blodglukosen, om man vil). Hertil skal der bruges insulin, som virker som en slags små nøgler, der låser glukosen ind i cellerne og dermed væk fra blodet. Herved sænkes blodsukkeret og kroppen arbejder på glukosen – altså er glukosen brændstof.
Når har valgt at leve efter LCHF-principperne og pludselig vælger at divergere voldsomt ved at indtage store mængder let omsættelig kulhydrat, får kroppen et gigantisk skud glukose – vel at mærke uden at have en masse insulin liggende i reserve, for vi har jo vendet kroppen til at brugt fedt som brændstof gennem længere tid. Derfor får man pludselig skyhøjt blodsukker, uden at kroppen har træning i at regulere sådan et sukkerchok. Derfor skynder den sig at udsende aaallltt for store mængder insulin – det resulterer i, at blodsukkeret falder virkelig hurtigt, og herefter oplever jeg fx rysten, uro i hele kroppen, kvalme og generel ubehag. Når det er forsøgt et par gange, så er man ganske enkelt kureret for det – det var jeg i hvert fald..
Lige et par ting mere, som kan være vigtige at vide om cheatdays:
  • der går ca. 3 dage, inden kroppen igen begynder at forbrænde fedt, fremfor kulhydrat – det kan fx resultere i sukkertrang, fordi kroppen skriger efter sukker igen (#ØV!)
  • man tager nok lidt på i den periode – vægttabet går i hvert fald knapt så godt, som det kunne have gjort
  • 1 g kulhydrat (de let omsættelige) kan binde/lagre 4 g væske i kroppen

Dog har jeg læst engang at mænd (selvfølgelig – heldige asener), slipper lidt nemmere om ved Cheat-Days – de er hurtigt tilbage og forbrænde fedt, i stedet for kulhydrat… Den grumme verden, vi lever i, hvar?!

Ud over stykket her – som måske kan lyde som en dømmende, løftet pegefinger (men det er altså slet ikke meningen, det er bare ret svært at forklare noget, hvis man ikke må kalde en skovl for en skovl) – så falder jeg aldrig selv i. Jeg træffer beslutninger – og en meget sjælden gang i mellem, træffer jeg beslutning om, at jeg har lyst til at spise sushi.

Be the first to comment

Spørgsmål, erfaringer og andre kommentarer modtages :-)